У беларусаў магло быць дзве свае дзяржавы: адна – праеўрапейская, другая – прарасійская. Мы раскапалі для вас цікавыя факты

У беларусаў магло быць дзве свае дзяржавы: адна – праеўрапейская, другая – прарасійская. Мы раскапалі дл...
Пра жыццё ў Заходняй Беларусі расказваюць легенды. Падручнікі ж пішуць пра ўціск і бяспраўе беларусаў у міжваеннай Польшчы. Разбіраемся, што да чаго.

Пра жыццё ў Заходняй Беларусі расказваюць легенды. Падручнікі ж пішуць пра ўціск і бяспраўе беларусаў у міжваеннай Польшчы. Разбіраемся, што да чаго.

Падзел беларусаў на «ўсходнікаў» і «заходнікаў» невідавочны. Цяпер Беларусь дзеліцца на Мінск і ўсё астатняе. У мястэчках і райцэнтрах на захадзе краіны мала хто памятае, што значыць назва вуліцы «17 Верасня».

Тэма Заходняй Беларусі ўзнікае ў размовах на этапе расказвання сямейных легенд. Хоць яшчэ, бывае, пачуеш, што на захадзе краіны «больш парадку», «жывуць багацей» або што там «палякі» (?!). Дадатковай рамантыкі падкінуў у 1990-я расцягнуты на цытаты музычны праект «Народны альбом». Падручнікі тым часам пішуць пра ўціск і бяспраўе беларусаў у міжваеннай Польшчы. Разбіраемся, што да чаго.

У вас не бывала ўражання, што ў школе на ўроках гісторыі нам расказваюць не ўсё? У рубрыцы «Наша ўсё» мы актуалізуем школьныя веды плюс даём больш інфы, дэталей і акцэнтаў.

ВАЖНА: нашы тэксты можна (і трэба!) выкарыстоўваць, рыхтуючы рэфераты і даклады.

Ленін быў гатовы аддаць Польшчы ўсю Беларусь

Заходняя Беларусь – так, паводле адной з версій, мусіла называцца буферная дзяржава, якую кіраўнік Польшчы Пілсудскі хацеў стварыць у процівагу савецкай Беларусі. Але пасля вырашылі проста далучыць заходнія беларускія землі да Польшчы, а беларусаў перарабляць у палякаў. Гэта была фатальная памылка.

У 1920 годзе бальшавікі бяздарна прайгралі вайну. Польскае войска гнала Чырвоную армію ад Варшавы аж за Мінск. Ленін быў гатовы мірыцца на любых умовах – савецкая Расія не мела сіл, аточаная «белымі» арміямі і інтэрвентамі.

Помнік Леніну перад Домам урада ў Мінску рабілі з гэтай фоткі: кіраўнік савецкай Расіі выступае перад войскамі, якія выпраўляюцца «на польскі фронт» – у Беларусь.

Але забіраць сабе усю Беларусь палякі не наважыліся, бо тады зрабіліся б меншасцю ва ўласнай дзяржаве. У выніку мяжа на два дзесяцігоддзі аддзяліла Маладзечна ад Мінска, Баранавічы ад Слуцка, Пінск ад Турава.

Рыжскі мір, тагачасная карыкатура. Да Заходняй Беларусі тады адносілася і Беласточчына, якую Сталін пасля вайны аддаў Польшчы.

Чым насамрэч займаўся дваюрадны дзед Макса Каржа?

Нібыта і падпісалі Брэсцкі мір, але асадачак застаўся. І ўся першая палова 1920-х прайшла ў абстаноўцы ўзаемных дыверсій. Савецкая дзяржава і Польшча вялі гібрыдную вайну на тэрыторыі Беларусі. Савецкія дыверсійныя групы «забівалі землеўласнікаў, чыноўнікаў, ксяндзоў, праваслаўных святароў… здзяйснялі налёты на турмы і банкі. Асаблівую жорсткасць праяўлялі камандзіры Кірыл Арлоўскі, Васіль Корж (дарэчы, сваяк спевака Макса Каржа), Аляксандр Рабцэвіч і Станіслаў Ваўпшасаў», – піша гісторык Тадэвуш Гавін («Польшча ў палітыцы Савецкай Расіі і Саюза Савецкіх Сацыялістычных Рэспублік у 1919–1939 гадах», Беларускі гістарычны зборнік, Беласток, 2015). Са снежня 1924 г. па жнівень 1925 г. савецкія дыверсанты і тэрарысты правялі ў Заходняй Беларусі 199 баявых аперацый.

Ноччу з 3 на 4 жніўня 1924-га каля ста чалавек на чале з савецкім афіцэрам Барышкевічам напала на Стоўбцы (памежны горад у той час). У верасні іншае фарміраванне спыніла і абабрала цягнік Брэст – Лунінец.

Польшча ж падтрымлівала антысавецкіх партызанаў ва Усходняй Беларусі. Той напад на цягнік быў адказам на дзёрзкую акцыю атамана Юркі Моніча, які ў 1923-м пад Крупкамі спыніў і абабраў савецкі цягнік Берлін – Масква. У ім ехалі маскоўскія чыноўнікі і замежныя дыпламаты. Партызаны забралі вялікую суму грошай. Ёсць версія, што абрабаванне было інсцэніроўкай – такім спосабам польскі Генеральны штаб перадаў партызанам фінансаванне.

Антысавецкія партызаны з Барысаўшчыны. У цэнтры – атаман Лукаш Сяменік, справа ад яго – Юрка Моніч.

Моніча здолелі ліквідаваць толькі праз год, як піша «Кароткі нарыс гісторыі міліцыі Беларусі, 1917–1927». Але антысавецкі рух існаваў бы і без польскіх грошай: мужыкі-беларусы вярнуліся з франтоў Першай сусветнай вайны і хацелі спакойнага жыцця без харчразвёрсткі і калектывізацыі. Яны ўмелі і не баяліся ваяваць. Савецкая міліцыя да сярэдзіны 1920-х выязджала з Мінска ў рэгіёны толькі вялікімі атрадамі.

Партызаны нават здабылі план абароны савецкага Мінска. Гэта зрабіла Ганна Доўгерд, агентка арганізацыі «Зялёны дуб», штаб якой месціўся ў Маладзечне. Ганна была нявестай мінчука Вячаслава Адамовіча – атамана Дзергача, кіраўніка «Зялёнага дуба». Супрацоўнікі ЧК, якія за ёй сачылі, называлі яе Прыгажуня.

«Дзяржмяжу ў Савецкую Беларусію пераходзіць у 10-ы раз… Пасведчанне асобы носіць завязаным у вузельчык у канцы насоўкі, у другім канцы ў такім самым вузельчыку маецца цыяністы калій, які яна, напэўна, збіраецца прыняць пры арышце. Хусцінку трымае з правага боку за карсажам… Не адмаўляецца ад спіртных напояў, але маральна не сапсаваная…» – цытуе агентурную запіску ЧК гісторык Ніна Стужынская.

Ад буйнога савецкага чыноўніка Ганна здабыла (за вялікія грошы) план абароны Мінска. Яна не ведала, што чыноўнік быў падсадным. Агентку схапілі і пасля нядоўгага следства расстралялі.

З Вячаславам Адамовічам Ганна была знаёмая з тых часоў, як яны разам спявалі ў капэле мінскага кампазітара Уладзіміра Тэраўскага, аўтара «Купалінкі». З Тэраўскім яна сустракалася падчас апошняга візіту – перадала ліст ад брата з Заходняй Беларусі. Кампазітара таксама прысудзілі да расстрэлу, але ў той раз за яго заступіўся кіраўнік БССР Аляксандр Чарвякоў.

Пасля смерці Ганны атаман ажаніўся з яе сяброўкай.

«Купалінка» лічыцца народнай песняй, бо яе аўтары паэт Міхась Чарот і кампазітар Уладзімір Тэраўскі (на фота) былі забіты ў 1937-м.

З польскай выведкай партызаны супрацоўнічалі спецыфічна, было часам незразумела, хто каго выкарыстоўвае. Напрыклад, высветлілася, што «замест 3 тысяч чалавек, на якіх Дзяргач атрымоўваў харчаванне ад польскай інтэндантуры, фактычна колькасць атрадаў “Зялёнага дуба" складала не больш за 450 жаўнераў, а рэшткі польскай дапамогі папросту збываюцца на рынку».

І партызанка, і дыверсіі скончыліся, калі стасункі Польшчы і СССР унармаваліся.

У Заходняй Беларусі не верылі, што ў БССР рэпрэсіі

«Пасеклі Край наш папалам,
Каб панскай вытаргаваць ласкі.
Вось гэта – вам, а гэта – нам,
Няма сумлення ў душах рабскіх», – пісаў у 1928 годзе паэт з савецкай Беларусі Алесь Дудар. Гэта быў час «беларусізацыі», а вось як ён бачыў «свабоднае жыццё» ў БССР:

«Не смеем нават гаварыць
І думаць без крамлёўскай візы,
Без нас ўсё робяць махляры
Ды міжнародныя падлізы.

Распаўся б камень ад жальбы
Калі б ён знаў, як торг над намі
Вядуць маскоўскія рабы
З велікапольскімі панамі…»

У 1937 годзе Дудара расстралялі. Але інфармацыя пра масавыя рэпрэсіі ў СССР амаль не даходзіла да заходніх беларусаў. А калі і даходзіла – ёй не верылі, думалі, палякі выдумляюць.

«Паліцыя распаўсюджвала ўспаміны Ф. Аляхновіча аб Салаўках. Хлопцы смяюцца, што аўтар змясціў у гэтай кнізе дзве фатаграфіі – адна салавецкая, другая віленская – і што на першай ён куды лепш выглядае», – пісаў Максім Танк у сваім дзённіку.

Беларусы нават уцякалі з Польшчы ў БССР. Некаторым шанцавала, як Танку: патрымаўшы на Валадарцы, яго пусцілі дамоў. Пра лёс многіх іншых дагэтуль нічога невядома.

Драматург і віленскі франт Францішак Аляхновіч на Салаўках у 1929 годзе.

Драматурга Францішка Аляхновіча ў 1926-м сагітавалі пераязджаць у БССР, а пасля асудзілі як «польскага шпіёна» і адправілі ў Салавецкі лагер. У 1933-м яго абмянялі на польскага палітвязня Браніслава Тарашкевіча – таго самага, аўтара «Беларускай граматыкі для школ». У сярэдзіне 1920-х гэта быў адзін з самых уплывовых палітыкаў дзяржавы.

Тарашкевіч спадабаўся будучай жонцы на турніках

У параўнанні з таталітарнай савецкай дзяржавай Польшча выглядала досыць дэмакратычна.

«Уваходжу і бачу жандармаў, мужыкоў, шляхту, габрэяў, якія п’юць гарэлку, сварацца між сабой, крычаць: адзін кажа, што Пілсудскі прахадзімец, другі – што ён дасканалы чалавек, і гэта было адчуванне наноў здабытай свабоды. Я выдыхнуў! Я вярнуўся з Краіны маўчання. Петраград, яго вуліцы, гарадкі і станцыі – усё маўчала», – так апісваў карчму каля савецкай мяжы мінчанін Юзаф Чапскі (успаміны Марыі Чапскай «Зменены час»).

Каб выдаваць у міжваеннай Польшчы газету, дастаткова было фармальнай заявы. А першыя парламенцкія выбары 1922 года былі з рэальным падлікам галасоў. І, паводле іх вынікаў, у сейм абралі 87 дэпутатаў-непалякаў.

У сейме дэпутаты стварылі асобную фракцыю – Беларускі пасольскі клюб, пасля – палітычную партыю, Беларускую сялянска-работніцкую грамаду з Тарашкевічам на чале. Адчуўшы, што ўзнікла нацыянальная сіла, якая бароніць іх інтарэсы, у Грамаду запісалася сто дваццаць тысяч чалавек. Ствараліся адукацыйныя гурткі, выдаваліся газеты.

Беларусы з іншых партый бягуць у Грамаду. Тагачасная карыкатура.

«Разумны, рухавы, спрытны, высокі, гжэчны, рашуча напорысты», – такім пабачыла Тарашкевіча яго будучая жонка, мінчанка Вера Снітка. Яна была пляменніцай Аляксандра Уласава – рэдактара легендарнай «Нашай Нівы», а за польскім часам – таксама палітыка. Тарашкевіч пазнаёміўся з Верай у маёнтку Уласава пад Маладзечнам.

Вера Снітка (стаіць злева) і Браніслаў Тарашкевіч (справа ад яе) на сядзібе Аляксандра Уласава (сядзіць у цэнтры) пад Радашковічамі.

«У Мігаўцы на сядзібе дзядзькі Уласава была невялічкая спартовая пляцоўка з рознымі там турнікамі, бумамі, брусамі для раўнавагі. Дзядзька Уласаў культаваў фізкультуру і спорт, цікавіўся ўсім гэтым і сам патроху займаўся гімнастыкай, лічыў, што спорт – гэта здароўе. Ён і Броніка далучыў. От на адным такім брусе з кольцамі я і прыспела Броніка…»

Палітычнаму лідару прадказала арышт варажбітка

У 1926 годзе лідараў Грамады пазбавілі дэпутацкай недатыкальнасці, арыштавалі і асудзілі на вялікія тэрміны. Партыю забаранілі. Яе газеты пазачынялі, следам – беларускія школы і гімназіі. Усяго па справе Грамады судзілі 4 000 чалавек.

Адзін з лідараў Грамады Сымон Рак-Міхайлоўскі успамінаў, што арышт яму прадказала варажбітка. «Выяжджаў я тады ўвечары ў Маладэчна (і адтуль ужо не вярнуўся дамоў, а папаў у Лукішкі). У сталовым пакоі былі апрача мяне і жонкі мама мая, наша слуга і яе братава Зося, якая служыла на другім этажы і забеглася да нас. Мела з сабой карты. Вот жа жонка, жартуючы, запрапанавала Зосі паваражыць, як будзе паводзіцца мне ў дарозе. Тая, параскідаўшы неяк карты, раптам ахнула, а за ёю, пабялеўшы і спужаўшыся, пачала глядзець на мяне жонка:"На сэрцы чорная і абапал чорныя!..." - сказала жонка ўзварушаным голасам і"хоць ня веру я картам", кажа, "але нешта нядобрае мае быць!»…

Тое, што ў дэпутата-сацыяліста былі слугі, не мусіць дзівіць, такія былі заходнебеларускія рэаліі. Нават не надта заможныя сяляне наймалі сабе работнікаў і служак, калі была патрэба.

У такім доме на ўскрайку Радашкавіч жыла сям’я лідара 120-тысячнай Грамады Браніслава Тарашкевіча. Пасля савецкая ўлада выселіла яго былую жонку.

“Уваходжу з лямпай як каралева…” – як скарыць сэрца адукаванай беларускі

Цанілася і выхаванасць. Скарыць сэрца беларускі можна было джэнтльменствам, успамінае Ларыса Геніюш. Яе жаніх, прыехаўшы ў сваты, «гутарыў пераважна з мамаю, якую ачараваў, а мне абяцаў разам, да канца нашых дзён, змагацца за Беларусь... Дамоў ужо не паехаў, толькі па паперы - каб ажаніцца. Відно было, што чалавек моцна пастанавіў нешта, ня мог спакойна прайсьці ля мяне й лапаў усё, ня толькі за рукі, аж я зазлавалася. Вечарам запаліла лямпу й думаю: панясу яму - а быў ён у маім пакоі,- калі будзе няветлівы, дык я яму такога нагавару! Уваходжу з лямпай, як каралева, падняўшы высака голаў. Мой будучы друг ветліва за яе дзякуе, цалуе мяне ў руку, і абое спакойна жадаем сабе добрае ночы... Такое джэнтэльмэнства мяне канчаткова паканала… Неўзабаве згулялі вясельле».

Вязень польскай турмы мог стылёва апранацца

Польская турма таксама была больш цывілізаваная за савецкую. Рак-Міхайлоўскі ўспамінаў, як пасля этапу да яго зайшоў пазнаёміцца начальнік і параіў класціся адпачываць з дарогі. Або як ён даплачваў за электрычнасць, каб класціся на дзве гадзіны пазней за вызначаны рэжымам час.

Аляхновіч успамінаў момант сустрэчы з Тарашкевічам на станцыі Коласава, калі іх абменьвалі: «Я адчуў ня толькi духовы, але й фiзычны кантраст памiж намi. Вязень"капiталiстычнага гаспадарства" меў на сабе прызваiты фiльцовы капялюш, добра скроенае восеньскае палiто, беззаганна вычышчаныя боты... Савецкi вязень iшоў у старэцкiм падзёртым кажуху на салавецкiм бушлаце…»

Тарашкевічу не дазволілі застацца ў Мінску, забралі на працу ў Маскву. Яго жонка і сын паасцерагліся ехаць за ім у СССР, і праз год Тарашкевіч ажаніўся другі раз. Яго былая жонка таксама выйшла замуж у Радашкавічах. Тарашкевіча расстралялі ў 1937-м як «польскага шпіёна».

Ксяндзоў з Друі выслалі ў Кітай за тое, што маліліся па-беларуску

Пасля разгону Грамады ў атачэнні Пілсудскага задумаліся, як зрабіць беларусаў патрыётамі Польскай дзяржавы. Планавалі афіцыйна спрыяць беларусізацыі – як у БССР: адчыніць некалькі дзясяткаў беларускіх школ, весці беларускую мову ў праграмы польскіх школ Заходняй Беларусі, беларусізаваць царкву. Але пасля нацыянальную палітыку аддалі на водкуп мясцовай адміністрацыі. А тая з большай ахвотай вышуквала сярод беларусаў «камуністаў» і карала іх.

А замест беларусізацыі царквы зрабілі адваротнае: каталіцкіх святароў-марыянаў з Друі, якія служылі па-беларуску, выслалі аж у Харбін (Кітай).

Тыя беларусы, якім не падабаліся левыя ідэі Грамады і КПЗБ, маглі далучыцца да хрысціянскіх дэмакратаў. Лідары Беларускай хрысціянскай дэмакратыі – ксяндзы Адам Станкевіч, Язэп Германовіч, Вінцэнт Гадлеўскі. Стаяць Леваш і Глякоўскі.

У працяг палітыкі «санацыі» («аздараўлення») у Бярозе Картузскай пад Брэстам стварылі канцлагер для палітычных вязняў. Там ужо і білі, і аблівалі вадой з брандсбойта, і ставілі на «расцяжку».

Чым бліжэй ішло да вайны, тым больш было жорсткасці.

«Недзе зноў раскрылі камуністычныя ячэйкі, – успамінала Ларыса Геніюш. – Днём бралі дарослых, а ранічкай вялі пастушкоў непаслушных, пакуль людзі яшчэ не паўставалі. Кажуць, што ўсіх моцна білі. Калі аднаго з іх выклікалі на чарговы допыт, Ён папрасіў ножыка, каб крыху пад’есьці з перадачы, якую яму прынесьлі. Ён схапіў ножык і на вачох сябе ім зарэзаў, устраміўшы яго ў горла. Казалі, што абураліся нават палякі пад час ускрыцьця, бо ўсё цела ў гэтага хлапца было паадбіванае ад касьцей».

Чаму Сталін баяўся камуністаў з Заходняй Беларусі

Сімпатыі беларусаў да нелегальнай Камуністычнай партыі Заходняй Беларусі сапраўды былі высокія. Гэтаму спрыяла ўмелая савецкая агітацыя (сяляне бесперашкодна слухалі савецкае радыё) і няпростае становішча на вёсцы – насельніцтва расло, зямлі было мала, прамысловасці ў гарадах, якая патрабавала б рабочых рук, фактычна не існавала. Сялян абурала тое, што каля 40 працэнтаў зямлі было ў руках паноў-абшарнікаў. Апроч таго, дзяржава раздавала па 15–25 гектараў асаднікам – былым салдатам і афіцэрам з Польшчы. Асаднікі былі «пятай калонай», апорай паланізацыі. Яны мусілі дапамагаць войску і паліцыі душыць «масавыя беспарадкі».

Не маючы працы ні на зямлі, ні ў гарадах, беларусы эмігравалі – за 1925–1938 г. на Захад выехала з Заходняй Беларусі 78 тысяч чалавек.

КПЗБ існавала на савецкія грошы і вяла агітацыю за сацыялізм і ўз’яднанне з БССР. Але яе дзеячы шчыра верылі, што БССР – беларуская дзяржава. Для такіх, як паэт Максім Танк, камуністычная дзейнасць адначасова была і змаганнем за беларускую незалежнасць і нацыянальныя правы. Яны не былі гатовыя прыняць савецкую русіфікацыю і ператварацца ў паслухмяных «вінцікаў» сталінскай сістэмы.

У дачыненнях заходнебеларускіх дзеячаў розных палітычных поглядаў не было непрымірымасці, бо яны разумелі, што робяць супольную справу. Максім Танк, Наталля Арсеннева, Антон Луцкевіч, Станіслаў Станкевіч маглі весела бавіць час разам.

У 1938-м КПЗБ расфарміравалі рашэннем з Масквы. СССР рыхтаваўся далучаць заходнебеларускія землі, і малакіраваныя беларускія патрыёты на кіроўных пасадах у новай частцы краіны Маскве былі не трэба.

Пасля «ўз’яднання» беларусаў усё адно не пускалі з Усходняй у Заходнюю

Польска-савецкая мяжа была настолькі шчыльная, што сваякі дзесяцігоддзямі не мелі кантактаў – як сённяшнія паўночныя карэйцы з паўднёвымі.

Пісьменнік Васіль Быкаў успамінаў: «Мама паходзіла з таго боку мяжы і ўсе тыя гады ня мела ніякай сувязі з братам. Нават ня ведала, ці жывы ён. У трыццаць дзявятым годзе пасьля ўзьяднаньня паявілася нейкая надзея хоць бы атрымаць вестку. Новую мяжу адсунулі за Беласток, але старую не ліквідоўвалі. Ахоўвалі па-ранейшаму пільна, каб ніхто – ні адтуль, ні туды. Мы чакалі. Але неяк галоднай парой маці наважылася і пайшла – цераз лес, балота, каля возера, ужо дарогу яна памятала зь дзяцінства. I прайшла. I вярнулася. I прынесла галодным гасьцінцы – у мяшэчку трохі мукі і бараньнюю лытку. Аказалася, што брат пад панскім прыгнётам усё ж жыве лепей, чым сястра-калгасьніца, у якой на стале даўно няма хлеба».

Беларусаў, якія байкатавалі выбары, не пускалі вучыцца за мяжу

Беларусы ў Польшчы цярпелі ад тупасці чыноўнікаў-шавіністаў. Ларыса Геніюш успамінала, як яе мужу не давалі пашпарт на выезд у Прагу, дзе ён мусіў абараніць дыплом у медуніверсітэце.

«Бліжыліся польскія выбары, гдзе кандыдатаў назначалі згары. Яшчэ рана вясною памёр Пілсудскі, палякі стараліся мацней трымаць свае меншасьці. Ужо не гаварылася – Беларусь, а «ўсходнія крэсы», а народнасьць проста пісалі: тутэйшая. Беларусы байкатавалі выбары, не пайшлі на іх і мы.

Збліжаўся час ехаць мужу ў Прагу. Але якое было нашае зьдзіўленьне, калі мужу не дазволілі выехаць з Польшчы, тут нам прыпомнілі й тое, што не пайшлі мы на выбары... беларусу неабавязкова быць лекарам, ёсьць у бацькі шэсць гектараў і трэба араць іх».

Праца на зямлі для большасці сапраўды была адзіным магчымым выбарам. «Зямля была для нас усім: калыскай, хлебам, песьняй, любоўю, магілай. Чым больш зямлі, тым болей надзейнае заўтра, ніякае надзеі больш на ратунак».

З далучэннем да СССР беларусы страцілі гэту апору і за паўстагоддзя вымушаныя былі стаць гарадской нацыяй.

І ўсё ж з адлегласці часу заходнебеларускі перыяд успрымаўся іначай, чым з сярэдзіны. Часта пачуеш такія ацэнкі, як у кнізе “Сцебуракаў лёс”: «Для нашай сям’і васямнаццаць гадоў жыцця за Польшчай былі спакойным часам, які сёння ўспрымаецца з пэўнай настальгіяй і сімпатыяй. Праўда, якім добрым быў той час, асабліва выразна мы ўсвядомілі пазней, калі на нас абрынуліся вайна, рэпрэсіі, раскулачванне і высылка».

 

#Беларусь
Еще по этой теме:
У самым цэнтры Мінска хлопцы спрабавалі ўзарваць антэну, якая замінала слухаць любімыя радыёстанцыі
Чаму беларусы любяць займацца пракрастынацыяй? Магчыма, праблемы пачаліся 500 гадоў таму
Беларуская мова не заўжды была «як чуецца, так і пішацца». Ёй мінімум 800 гадоў
поделиться