Экаініцыятыва Sviadomy Šyk – гэта праект пра ўстойлівую моду і пра тое, як апранацца стылёва і пры гэтым з клопатам аб планеце. Разам з Вольгай, дызайнеркай і эксперткай па традыцыйным беларускім касцюме, CityDog.io расказвае пра беларускі строй, яго ўнікальныя асаблівасці і ўплыў на сучасную моду.
Што такое традыцыйны беларускі строй?
– Традыцыйны беларускі строй, па сутнасці, з’яўляўся прыкладам усвядомленага мінімалізму, – расказвае Вольга, экспертка па традыцыях у беларускім касцюме праекта Sviadomy Šyk. – Тканіна стваралася з мясцовых матэрыялаў: авечай воўны, льнянога ці канаплянага валакна.
Даўгавечнасць была ключавой характарыстыкай традыцыйнага адзення. Зношаныя касцюмы перапрацоўваліся ў анучы або выкарыстоўваліся паўторна для стварэння новых рэчаў.
Гарнітур арганічна ўпісваўся ў беларускі краявід, адпавядаў інтэр’еру хаты. Таксама адзенне павінна было ахоўваць ад холаду і спякоты, пры гэтым адпавядаць эстэтычным патрабаванням уладальніка. Па вопратцы маглі зразумець сацыяльны статус і паходжанне чалавека.
Беларускі касцюм меў модульную структуру: падол, рукавы, абшэўкі і іншыя элементы маглі замяняцца па меры зносу. Аднак ідэя замены толькі асобных частак (напрыклад, рукавоў) наўрад ці была масавай практыкай. Хутчэй, гэта магчымасць дыктавалася самім дызайнам і выгадай рамонту.
Што апраналі на Каляды?
– На Каляды было важна апранаць чыстае і акуратнае адзенне. Яно не заўсёды было святочным, але адрознівалася ад паўсядзённага. Строгіх правіл адносна колераў не існавала, але некаторыя з іх мелі сімвалічнае значэнне.
- Чырвоны колер сімвалізаваў радасць, абнаўленне і мір. Ён быў базавым для беларускага народнага строя і прысутнічаў амаль заўсёды.
- Белы колер таксама лічыўся базавым. У Беларусі, як і ў іншых славянскіх народаў, ён сімвалізаваў чысціню і ўрачыстасць.
- Залаты і срэбны колеры асацыяваліся з багаццем, святастю і дабраславеннем. Залатыя адценні маглі выкарыстоўваць у інкрустацыях са саломкі, напрыклад у калядных зорках.
Калі казаць пра сімвалы, то ў канцы ХХ стагоддзя найбольш распаўсюджанымі сімваламі Каляд у Беларусі былі зорка і каза. Зорка выступала як сімвал нараджэння Хрыста. Яе часта выкарыстоўвалі ў дэкаратыўных упрыгажэннях і нават у элементах адзення або касцюмаў. Каза ў славянскай міфалогіі лічылася сімвалам урадлівасці і сямейнага дабрабыту.
Калядныя традыцыі аб’ядноўвалі спрадвечныя язычніцкія сімвалы і хрысціянскія матывы, што рабіла іх унікальнай з’явай беларускай культуры.
Якія асаблівасці ёсць у мужчынскім і жаночым касцюмах?
– Традыцыйны комплекс мужчынскага адзення складаўся з палатнянай кашулі, нагавіц, камізэлькі, каляровага пояса з кутасамі, калош ці лапцяў, саламянага капелюша ці валенай магеркі.
Кашулю насілі навыпуск, падпяразвалі поясам, калошы абкручвалі анучамі, абувалі лапці, скураныя пасталы, пазней боты. Таксама трэба заўважыць, што кашулю сталі запраўляць у штаны, а пояс замянілі скураным рамянём.
Мужчынскі традыцыйны касцюм хутчэй, чым жаночы, паддаўся ўплывам гарадской культуры: мужчыны служылі ў войску, перасяляліся ў гарады ў пошуках працы і вярталіся на радзіму ўжо як пралетарыі, прыўносячы ў вясковае асяроддзе новыя модныя павевы.
«Калі, напрыклад, прадстаўнікі старэйшага пакалення ў 1920-я гады яшчэ апраналі на вяселле сарочку навыпуск і падвязвалі прыгожым шырокім поясам, то моладзь запраўляла яе ў штаны», – адзначала метадыстка аддзела рамёстваў і традыцыйнай культуры Лідскага РЦКіНТ Ірына Дыдышка.
Жаночае адзенне складалася з кашулі, спадніцы, фартуха, гарсэта (кароткай безрукаўкі), пояса, наміткі, лапцей. Кожны рэгіён вызначаўся сваім асаблівым галаўным уборам.
Верхняя мужчынская і жаночая вопратка мала адрозніваліся паміж сабой. Такую вопратку шылі з валенага нефарбаванага сукна (світа, сярмяга, латушка, бурка, бурнос), аўчыны (кажух, кажушок, казачына).
А якой была традыцыйная для беларускага строя вышыўка?
– Доўгі час элементы дэкору строга падпарадкоўваліся традыцыям, асабліва да другой паловы XIX стагоддзя. У XVI-XVII стагоддзях вышыўка і ткацтва сталі шырока развітым рамяством. У другой палове XIX стагоддзя быў яго росквіт – перыяд традыцыйнага народнага ткацтва.
Варта таксама падкрэсліць, што ў другой палове XIX стагоддзя (асабліва ў 40–50-я) атрымала шырокае распаўсюджванне вышыўка роўняддзю. Яна характарызуецца дэкаратыўнасцю і імкненнем перадаць жывыя вобразы прыроды. Пры гэтым вышыўка роўняддзю была вельмі папулярная, у гэтай тэхніцы і яе візуальных вобразах прасочвалася агульная для ўсёй народнай творчасці канца XIX – пачатку XX стагоддзяў тэндэнцыя да дэкаратывізму.
Так адбылася замена старадаўніх ромба-геаметрычных матываў сімвалічнага характару на больш рэалістычныя: падушкі, абрусы, фіранкі, адзенне і да т.п. Ад даступнасці вызначанага матэрыялу залежалі і матывы, якія стваралі народныя майстры.
Аднак са з’яўленнем фабрычных тканін і анілінавых фарбавальнікаў густы сталі мяняцца. У адзенні з’явіліся больш яркія колеры і раслінныя матывы, якія неслі менш сімвалічнай нагрузкі, чым старадаўнія геаметрычныя арнаменты.
Замест чыстых і глыбокіх тонаў пачалі прымяняцца пераходныя, губляецца семантыка традыцыйнага для Беларусі геаметрычнага арнаменту. Усё часцей узнікаюць раслінныя матывы: «ружы», «валошкі», «незабудкі», «званочкі». Недзе з’яўляюцца стылізаваныя выявы галубоў, паўлінаў і іншыя заалагічныя матывы. Мясцовыя майстрыхі капіравалі прывазныя малюнкі, а з цягам часу яны навучыліся стылізаваць іх і спалучаць з мясцовымі прыёмамі.
Падтрымаць праект Sviadomy Šyk можна праз краўдфандынг, які арганізатары запусцілі разам з іншай ініцыятывай – public art-супольнасцю Art Yard Community.
Там яны хочуць шукаць натуральныя прыродныя спосабы афарбоўкі тканіны, а таксама пашыць калекцыю, захоўваючы беларускія нацыяльныя традыцыі.
Як стваралі тканіну для касцюма?
– Вытворчасць тканіны першапачаткова імкнулася да мінімізацыі адходаў. Шырыня тканіны залежала ад магчымасцей ткацкага станка і складала, як правіла, 45–58 гл. Такі падыход прадвызначаў асаблівасці крою, дзе палатно выкарыстоўвалася максімальна эфектыўна.
Пры дапамозе чаргавання афарбаваных у розны колер нітак выраблялі клятчатыя тканіны. Дэкаратыўнасць тканін дасягалася прымяненнем розных складаных перапляценняў з увядзеннем у тканіну яркіх нітак, скручаных у выглядзе тонкага шнурочка. Атрымліваўся правільны геаметрычны ўзор, скампанаваны ў выглядзе дробных квадратаў ці ромбаў.
А як выглядаў працэс стварэння непасрэдна касцюма?
– Вытворчасць адзення была сезонным працэсам: тканіны ткаліся ўручную, упрыгажэнні ствараліся з падручных матэрыялаў.
У XVII-XVIII стагоддзях просты люд па-ранейшаму задавальняў свае запатрабаванні тканінай з мясцовых матэрыялаў. Кіруючыя класы з іх імкненнем да раскошы арыентуюцца на дарагія прывазныя тканіны – «ліёнскае» сукно, тонкія шаўкі, бельгійскія курункі, усходнія дываны.
Аднак прывазных вырабаў не хапала, да таго ж яны былі дарагія, таму ўжо ў сярэдзіне ХVІІІ стагоддзя на тэрыторыі Беларусі ўзнікаюць шматлікія ткацкія мануфактуры.
У канцы XIX – пачатку XX стагоддзяў асноўнай сыравінай для вырабу тканін у хатніх умовах у беларусаў былі кудзелістыя расліны і авечая воўна. З кудзелістых раслін найбольш распаўсюджанымі былі лён і каноплі, але часам згадваюцца дамешкі мачала з лыка, а таксама вырабы з крапівы.
Авечую воўну сартавалі па колерах на белую, шэрую і чорную, ад чаго залежаў колер сукна. Белае сукно часам фарбавалі натуральнымі фарбавальнікамі з траў, кары, лісця, шышак і балотнай жалезнай руды. Сярод раслін, якія выкарыстоўваліся, згадваюцца талакнянка, бяроза, палын, дзераза, бузіна, ядловец, шчаўе і іншыя.
Льняныя тканіны для кашуль і фартухоў звычайна не фарбавалі. Напрыканцы XIX – пачатку XX стагоддзя раслінныя фарбавальнікі былі цалкам выцеснены хімічнымі, якія дадалі ў каларыстычную гаму аранжавы, фіялетавы, блакітны і іншыя яркія колеры, значна змяніўшы традыцыйны выгляд адзення. Пра гэта пісаў Міхась Раманюк у сваім творы «Беларускае народнае адзенне».
Перадрук матэрыялаў CityDog.io магчымы толькі з пісьмовага дазволу рэдакцыі. Падрабязнасці тут.
Фота: М. Сахута «Народнае мастацтва Беларусі», 1997, М. Ф. Раманюк «Беларускае народнае адзенне», 1981.